Her bringer vi en efterspurgt guide om effektiv markedsføring på nettet.
Som forretningsdrivende har du formentlig erfaret, at kunderne ikke kommer af sig selv. Der skal under alle omstændigheder bruges tid og penge på markedsføring for at skabe en god forretning.
Du har med al sandsynlighed sat penge af til markedsføring, men har du også overvejet, hvad pengene skal gå til? Ellers bør du læse vores gode tips omhandlende online markedsføring. Der er nemlig al mulig god grund til at annoncere online, hvad enten man driver en webshop eller et mindre tømrerfirma.
Sæt ikke din lid til én markedsføringskanal
Der er en stor risiko forbundet med at satse alt på én markedsføringskanal.
For eksempel kan du med søgemaskineoptimering risikere at miste en stor del af din omsætning, ifald du mister dine forhenværende placeringer. Derfor bør du også bruge andre online markedsføringskanaler. Det er sund fornuft at sætte penge af til betalt annoncering gennem de mest populære søgemaskiner og sociale medier. Endvidere kan det være gunstigt at bruge tid på at skabe et godt bånd til relevante medier og journalister – med en målsætning om at få en masse gratis omtale.
Det er generelt en god idé at sprede risikoen. Du sætter nemlig dig selv i en meget sårbar situation, hvis du lader hele dit budget gå til én kanal. Få evt. professionel hjælp til din online marketing, hvis du kun har dygtiggjort dig inden for én markedsføringsdisciplin. Man kan jo ikke alt selv.
Målret din markedsføring
Det er dyrt – og sjældent en god idé – at skyde med spredehagl, når det kommer til online markedsføring. Du får jo selvsagt ikke meget ud af at markedsføre dine produkter eller ydelser til alle aldre og køn, hvis din målgruppe udelukkende består af pensionister. Så er det bedre, at du målretter din markedsføring. Det kræver selvfølgelig, at du kender din målgruppe.
Hvem er din målgruppe? Tag højde for alder, geografi, økonomi og meget mere. Du skal i den anledning undersøge, hvordan du mest effektivt rammer din målgruppe. Er det på de sociale medier, søgemaskinerne, fora, nyhedssider eller noget helt femte?
I dag findes der et væld af muligheder for at målrette sin markedsføring på nettet. Du har takket være retargeting også mulighed for at nå ud med dit budskab til personer, som tidligere har vist interesse for din virksomhed. Dét bør du udnytte, hvis du gerne vil have dine markedsføringskroner til at række længst muligt. Du kan evt. hyre et bureau, hvis du ikke har mod på at varetage din online markedsføring på egen hånd.